Dagtilbud for skolevægringselever og diagnosticeret elever
Kontextszonen har i samarbejde med Step In sikret sig nogle lokaler, der danner rammerne for arbejdet med skolevægrende unge og de der har udfordringer med at indgå i de kommunale tilbud. Gennem dette samarbejde er der oprettet et fælles projekt (Støtteskolen), der har til formål at hjælpe elever tilbage til deres hjemskole og dermed støtte deres trivsel.
I de seneste år er presset på folkeskolen steget markant, særligt som følge af den stigende mistrivsel blandt eleverne. Denne sårbare udvikling kræver en alternativ tilgang, og på baggrund af vores pædagogiske erfaringer og faglige kompetencer har vi sammensat et helhedsorienteret tilbud, der kan imødekomme de forskellige behov. Vores tilgang bygger på pædagogiske og didaktiske metoder, der skaber et trygt og støttende læringsmiljø, hvor eleverne kan nå deres individuelle mål. Sund kost og fysisk aktivitet er vigtige daglige elementer, der fremmer både fysisk og mental trivsel. Udfordringer i forhold til afgangsprøverne løser vi i tæt samarbejde med elevernes hjemskoler, hvor vi også fastholder en løbende dialog for at sikre en smidig tilbagevenden til den almindelige skolegang.
Målet er at skabe nogle rammer, hvor eleverne får muligheden for at gennemføre deres skole og dermed åbne døren til videre uddannelse eller andre personlige drømme. Vores tilbud integrerer fysisk træning med undervisning i de tre kernefag (dansk, matematik og engelsk) samt tværfaglige projekter for at fremme en helhedsorienteret læring. Vi benytter co-teaching som en central didaktisk metode for at sikre en differentieret og inkluderende undervisning, samtidig med at vi anvender anerkendende pædagogik, Low Arousal og mentalisering som pædagogiske tilgange. Disse metoder understøtter de unges faglige og sociale udvikling ved at skabe et trygt læringsmiljø, fremme deres selvstændighed og styrke deres evne til at navigere i både skole- og livssituationer.
For at håndtere de vanskelige samtaler og komplekse udfordringer har vi tilknyttet en psykolog, der tilbyder supervision og vejledning til personalet baseret på kognitiv teori. Ved at etablere tillidsfulde relationer og skabe et trygt miljø, arbejder vi målrettet sammen med de unge for at sikre optimale forudsætninger for at nå deres individuelle mål.
Vores hovedstrategi er at opbygge et pædagogisk og socialt støttende miljø, hvor eleverne føler sig trygge og betroede. Vi anvender en række målrettede pædagogiske og didaktiske metoder for at fremme både læring og trivsel. Nedenfor er der eksempler på de konkrete tilgange, vi benytter for at støtte hver enkelt elev.