Dagtilbud for skolevægringselever og diagnosticeret elever

Kontextszonen har i samarbejde med Step In sikret sig nogle lokaler, der danner rammerne for arbejdet med skolevægrende unge og de der har udfordringer med at indgå i de kommunale tilbud. Gennem dette samarbejde er der oprettet et fælles projekt (Støtteskolen), der har til formål at hjælpe elever tilbage til deres hjemskole og dermed støtte deres trivsel.

I de seneste år er presset på folkeskolen steget markant, særligt som følge af den stigende mistrivsel blandt eleverne. Denne sårbare udvikling kræver en alternativ tilgang, og på baggrund af vores pædagogiske erfaringer og faglige kompetencer har vi sammensat et helhedsorienteret tilbud, der kan imødekomme de forskellige behov. Vores tilgang bygger på pædagogiske og didaktiske metoder, der skaber et trygt og støttende læringsmiljø, hvor eleverne kan nå deres individuelle mål. Sund kost og fysisk aktivitet er vigtige daglige elementer, der fremmer både fysisk og mental trivsel. Udfordringer i forhold til afgangsprøverne løser vi i tæt samarbejde med elevernes hjemskoler, hvor vi også fastholder en løbende dialog for at sikre en smidig tilbagevenden til den almindelige skolegang.

Målet er at skabe nogle rammer, hvor eleverne får muligheden for at gennemføre deres skole og dermed åbne døren til videre uddannelse eller andre personlige drømme. Vores tilbud integrerer fysisk træning med undervisning i de tre kernefag (dansk, matematik og engelsk) samt tværfaglige projekter for at fremme en helhedsorienteret læring. Vi benytter co-teaching som en central didaktisk metode for at sikre en differentieret og inkluderende undervisning, samtidig med at vi anvender anerkendende pædagogik, Low Arousal og mentalisering som pædagogiske tilgange. Disse metoder understøtter de unges faglige og sociale udvikling ved at skabe et trygt læringsmiljø, fremme deres selvstændighed og styrke deres evne til at navigere i både skole- og livssituationer.

For at håndtere de vanskelige samtaler og komplekse udfordringer har vi tilknyttet en psykolog, der tilbyder supervision og vejledning til personalet baseret på kognitiv teori. Ved at etablere tillidsfulde relationer og skabe et trygt miljø, arbejder vi målrettet sammen med de unge for at sikre optimale forudsætninger for at nå deres individuelle mål.

Vores hovedstrategi er at opbygge et pædagogisk og socialt støttende miljø, hvor eleverne føler sig trygge og betroede. Vi anvender en række målrettede pædagogiske og didaktiske metoder for at fremme både læring og trivsel. Nedenfor er der eksempler på de konkrete tilgange, vi benytter for at støtte hver enkelt elev.

Vi møder hver elev og ung med en anerkendende tilgang. Fokus er på at anerkende og værdsætte elevens individuelle styrker og ressourcer. Vi arbejder samlet hen imod at fremme en positiv selvopfattelse ved at understøtte og fejre de små succeser eleverne skraber sammen dagligt. Det gør vi ved at eleverne modtager regelmæssig feedback, der er både konstruktiv og anerkendende. Vi bruger værktøjer som Low Arousal til at minimere stress og konflikter i og uden for undervisningen, og Mentalisering tilgangen til at forstå og reagere på elevernes følelsesmæssige tilstande.

Co-teaching og differentieret undervisning, er vores primære didaktiske tilgang til undervisningen, hvor den ledes af to eller flere undervisere. Sammen planlægger og udfører vi undervisningen med fokus på at alle eleverne bliver set og hørt. Metoden skaber også en mulighed for at tilpasse undervisningen til forskellige læringsstile og behov. I forhold til elever der har skolevægring, er denne metode elementær for at skabe små succeshistorier i undervisningen og fremgang.

Forståelse af traumer er afgørende i arbejdet med sårbare unge. Traumeforståelse lærer os at anerkende, hvordan tidligere oplevelser påvirker den unges adfærd og læring. De pædagogiske tilgange vi arbejder med, er netop opmærksomme på traumer. Ved at have det i mente kan vi skabe en tryg atmosfære, som fremmer følelsesmæssig stabilitet, og tilpasse metoder, der tager hensyn til reaktioner forårsaget af traumer hos den unge

Ved at anvende en helhedsorienteret tilgang (Holistisk), der integrerer fysisk sundhed, mental velvære og undervisningsbaseret læring, ser vi på den unge som en helhed, ikke kun som en elev med specifikke behov. Dette inkluderer et samarbejde med familier, sundhedspersonale og sociale myndigheder for at sikre, at alle aspekter af den unges liv bliver taget i betragtning. Vi inkluderer daglige aktiviteter såsom motion og sund kost i undervisningsprogrammet. Fysisk aktivitet er planlagt som en del af den daglige rutine, og ernæringsvejledning tilbydes som en del af tilbuddet.

For at styrke de unges selvbillede har vi valgt at integrere kunst som et centralt element. Kunst giver de unge en kreativ platform, hvor de kan udtrykke sig på måder, der går ud over ord. Dette kan være særligt vigtigt for unge, der kæmper med lavt selvværd eller har oplevet traumer, da det giver dem mulighed for at bearbejde og udtrykke deres følelser visuelt. Gennem kunsten kan de unge opleve en følelse af stolthed over deres værker, hvilket bidrager til at opbygge et mere positivt selvbillede og en tro på egne evner. Samtidig kan det skabe en stærkere identitetsfølelse og fremme deres evne til at indgå i sociale relationer gennem fælles kunstneriske aktiviteter.

I praksis betyder dette, at vi skaber et miljø, hvor eleverne føler sig trygge og mødt med støtte. Vores primære fokus er at opbygge stærke og tillidsfulde relationer til hver enkelt elev, hvilket udgør fundamentet for vores pædagogiske arbejde og sikrer positive resultater hos de unge. Gennem disse tilgange og metoder stræber vi efter, at skabe et miljø, der ikke kun imødekommer de umiddelbare behov hos skolevægrende og kriminalitetstruede unge, men som også fremmer deres langsigtede udvikling og trivsel. Vores tilgang sikrer, at hver elev får den nødvendige støtte til at overvinde udfordringer og realisere deres fulde potentiale.

I løbet af længere forløb og afklaringsforløb tilbyder vi muligheden for praktik, som skræddersys individuelt til den unge. Praktikkerne giver dem chancen for at udforske forskellige uddannelsesretninger og fagområder, hvilket er essentielt for at finde den rigtige vej for deres fremtid.

Hver praktik tilrettelægges ud fra den unges specifikke behov, og der følger en støtteperson med gennem hele forløbet for at sikre tryghed og læring. Praktikforløbene evalueres løbende, og UU-vejlederen inddrages i evalueringsprocessen, så der sammen kan udarbejdes en målrettet uddannelsesplan.

Denne tilgang sikrer ikke kun, at den unge får en værdifuld praktisk erfaring, men også at de får den nødvendige støtte til at træffe informerede beslutninger om deres fremtidige uddannelse og karriere.

Vi tilbyder transport til og fra skole for at imødekomme individuelle behov. Hentningen indgår som en del af det pædagogiske arbejde, hvor vi tager højde for særlige udfordringer som f.eks. sociale, følelsesmæssige eller fysiske forhold.

Vores chauffører, som er pædagogisk uddannede, er ikke kun ansvarlige for transporten, men også for at skabe en tryg og støttende stemning undervejs.

De kan give den rejsende relevant støtte og vejledning i hverdagen og udvikle en handlingsplan for at fremme selvtransport i fremtiden. Derudover tilbyder vi samkørsel for elever, der bor i samme område og har evnen til at interagere med andre.

Dette fremmer sociale færdigheder og hjælper med at opbygge relationer mellem eleverne. Vores mål er at sikre, at transporten er så tryg, komfortabel og effektiv som muligt for dem med særlige behov.

”Hvis børn ikke lærer på den måde vi underviser dem på, må vi undervise dem på en måde, så de lærer” Denne tankegang afspejler præcis den pædagogiske og didaktiske tilgang, vi ønsker at anvende i arbejdet med de unge.

Alsidig udvikling, motivation, sociale kompetencer, trivsel og læringsparathed er de nøglefaktorer vi fokuserer på, for at sikre positive resultater og udvikling hos de unge mennesker.

Kontextzonen

Vi står klar til et uforbeholdent samtale.

Skriv og vi kontakter dig.