Tværprofessionelt samarbejde
At løse en enkelt indsats er ikke en Quick fix, og vi mener og står fast besluttet på at vi alene ikke kan løse indsatsen. Derfor er det nødvendigt og humlen i at nå målene med et styrket samarbejde med de aktører der er omkring den enkelte indsats. Derfor arbejdes der helhedsorienteret omkring den enkelte indsats hvor skole og andre institutioner er nødvendige for at få et helhedsbillede af problemet, og dermed sammen med sagsbehandleren lægge de helt rigtige mål i handleplanen der skal arbejdes med.
Sagsbehandleren har en viden fra alle aktører, og netop derfor vil målene og planerne løbende justeres for at opnå bedst muligt resultat. Dette betyder også at en af kravene vi stiller os selv, er fleksibilitet, være handlingsklar og parat når opgaven tager en drejning. Dette gøres løbende og ud fra de tilbagemeldinger der bliver givet, justeres dermed målene og indsatsen.
Dokumentation
Hos Kontextzonen vægter vi dokumentationsarbejdet som et vigtigt element i arbejdet med gældende indsats. Dette er også for at sagsbehandleren kan vurdere det arbejdet der bliver udført, samt give grundlag for videre beslutninger og tiltag i forbindelse med indsatsen. Vi benytter os af ”Sign of Safety” som for os er et vigtigt redskab som rammer hele berøringsfladen omkring indsatsen. Det er en innovativ, ressourcebaseret tilgang til arbejdet med udsatte børn, unge og deres familier, hvor hovedformålet er at skabe sikkerhed for barnet. Dette perspektiv vil til enhver tid være omdrejningspunktet for vores arbejde.
Vi benytter SOS tilgangen fra indsatsen startes op, til den afsluttes. Netop denne tilgang kan anvendes af de forskellige aktører i alle faser af arbejdet med sagen. Dette skaber en ensartethed i formidlingen og tilgangen til udfordringer der er forbundet med indsatsen, og dermed foretage en kvalificeret risikovurdering.
Hver indsats vil journalføres dagligt/ugentligt alt efter hvor stor indsatsen skal være. Hos os benytter vi af online journalsystemet (Danjournal) som rammer alle gældende indsatser. Systemet er skræddersyet til at strukturere den relevante journal, og alle med adgang til journalsystemet kan følge den enkelte indsats, som dermed kan følge op på sagerne. Det gør også at sociale myndigheder og institutioner nemt kan få dokumentation på enkelte indsatser. Journalføring er også et redskab for at personalet kan effektmåle og evaluere gældende indsatser.
Hvordan udpeges en konsulent til indsatsen
Hos os er vi meget opsatte på at skabe et godt førstegangs indtryk når en ny sag begyndes. Derfor bliver vores konsulenter matchet med den enkelte indsats. Her vil der fokuseres på uddannelse og erfaringsmæssige kompetencer, i forhold til de udfordringer indsatsen har. Ligeledes er fleksibilitet et must hos vores konsulenter, da indsatserne meget hurtige kan tage en drejning, og nogle gange flere drejninger. Derfor står vi til rådighed alle ugens dage også uden for de gængse åbningstider. For os skal vi gribe muligheden når den er der.
Pædagogikken og indsatsen:
Når en sag henvendes til os i ved vi på forhånd at det er ret komplekse sager. Derfor er vi allerede indstillet på at omfavne opgaven bedst muligt med flest mulige kompetencer. Derfor er Kontextzonen bepakket af forskellige kompetencer inde for specialpædagogik, social pædagogik, lærerfaget og forskning.
Vi er meget fokuseret på at være løsningsfokuseret og helhedsorienteret om enkelte indsatser. Essensen er derfor at hele personalegruppen skal besidde samme grundsyn, hvor low arousel og mentaliserings fokuserede tilgange i mødet med unge og voksne er den primære tilgang.
Udgangspunktet i samtlige indsatser er at fokusere på de ressourcer der er hos den unge, borgeren, familien, uddannelse og dermed rette fokus på at opnå de ønsker og mål, der skal til for at ændre livssituationen. For dermed bygge videre på disse, for at skabe positive forandringer og parkerer de årsager der er grundlaget for indsatsens start.