Kontextzonens personale har omfattende erfaring med den danske folkeskole og har arbejdet tæt med børn og unge, der oplever skolevægring. Skolevægring kan manifestere sig i forskellige grader af intensitet, hvor nogle episoder varer få uger, mens andre kan strække sig over flere år. Det er en kompleks problemstilling, der skal tages alvorligt, da det kan have betydelige konsekvenser for børns og unges uddannelsesmæssige, sociale og følelsesmæssige udvikling. Hvis skolevægring ikke adresseres, kan det skabe langvarige udfordringer, der hæmmer overgangen til voksenlivet og reducerer livsdueligheden.
Hos Kontextzonen arbejdes der ud fra en pædagogisk og psykologisk tilgang, hvor vi tager højde for både de kognitive, emotionelle og sociale aspekter af skolevægring. Vi har tilknyttet en uddannelsesforsker, der specialiserer sig i skolevægring og børn med særlige behov som vil bidrage med viden og strategier, der kan omsættes til praksis i pædagogiske og undervisnings sammenhænge. Vores tilgang bygger på differentieret pædagogik og individuel tilpasning, hvor vi skræddersyr handleplaner baseret på den enkelte elevs behov, udviklingsstadie og udfordringer, for netop at skabe en tryg base for læring og udvikling.
Da skolevægring kan ramme børn i både indskoling og udskoling, benytter vi en fleksibel og helhedsorienteret tilgang, hvor vi udvikler tilpassede handleplaner og strategier for hele skoleforløbet. Vi erkender, at der ikke findes én standardmetode, der passer til alle, og derfor fokuserer vi på at imødekomme elevernes individuelle kompetencer gennem pædagogisk nytænkning og kreativitet.
En vigtig del af vores indsats er at reducere elevernes angst og usikkerhed omkring skolegang. For at afmystificere og lette overgangen tilbage til skolen benytter vi onlineundervisning og videomateriale, som giver mulighed for både faglig og social træning i et trygt og struktureret format. Vores mål er at skabe en positiv læringsoplevelse, hvor eleverne gradvist opbygger tillid og tro på egne evner. Gennem relationel og epistemisk tillid samt et tæt samarbejde med skoler og familier arbejder vi langsigtet på at styrke elevernes trivsel og sikre en succesfuld tilbagevenden til skolen